Wersja archiwalna BIP

Biuletyn Informacji Publicznej

Zawiera informacje publiczne w postaci elektronicznej, wymagane przez polskie prawo.

Główna treść‡ strony

Uzasadnienie

Dnia 13 lipca 2017 roku do Rady Powiatu Wołomińskiego wpłynęło wezwanie Wojewody Mazowieckiego znak LEX.I.4112.71.2017.JJ do podjęcia uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu radnego Powiatu Wołomińskiego Pana Janusza Tomasza Czarnogórskiego w terminie 30 dni. W ocenie organu nadzoru spełnione zostały przesłanki do podjęcia uchwały wobec naruszenia przez radnego zakazu, o którym mowa w art. 25b ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Organ nadzoru wskazał, że radny Janusz Tomasz Czarnogórskiego zobowiązany był do zrzeczenia się funkcji prezesa Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Ząbkach Sp. z o.o. (dalej jako PWiK w Ząbkach) w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Mając na uwadze, że tego nie dokonał, rada zobowiązana była do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu w ciągu miesiąca od upłynięcia oznaczonego terminu. Tym samym Wojewoda Mazowiecki uznał wezwanie na konieczne i uzasadnione.
W ocenie Rady Powiatu Wołomińskiego nie zachodzi konieczność podjęcia uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu radnego wobec braku naruszenia ustawowego zakazu, o którym mowa w art. 25b ustawy o samorządzie powiatowym. Rada tym samym nie podziela stanowiska organu nadzoru, uznając nadesłane wezwanie za bezzasadne.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności (art. 25b ust. 1 ustawy
o samorządzie powiatowym).
W przedmiotowej sprawie należy jednak wziąć pod uwagę charakter i rodzaj świadczonych na rzecz powiatu usług, a przede wszystkim cel art. 25b w/w ustawy jako przepisu antykorupcyjnego. Zadaniem PWiK w Ząbkach jest prowadzenie gospodarki komunalnej, obejmującej zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Z przedstawionych informacji wynika, że PWiK w Ząbkach świadczy usługi polegające na odprowadzaniu wód deszczowych i roztopowych z dróg powiatowych na terenie gminy Ząbki do sieci kanalizacyjnej, której jest właścicielem. Tym samym PWiK w Ząbkach jest jedynym podmiotem, który może świadczyć powyższą usługę.
Dodatkowo należy podkreślić, że wysokość opłaty za usługę wynika nie z porozumienia stron, a z wysokości taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków zatwierdzonych przez Radę Miasta Ząbki w drodze uchwały. Oznacza to, że takie same opłaty dotyczą wszystkich podmiotów korzystających z opisanych powyżej usług na terenie gminy Ząbki.
Mając na uwadze szczególny – komunalny charakter świadczonych usług, a także brak możliwości negocjowania ceny, można kwestionować tezę, że korzystanie z mienia powiatu w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez PWiK w Ząbkach, daje radnemu będącemu Prezesem Zarządu spółki uprzywilejowaną pozycję. Może to oznaczać, że mimo prowadzenia przez radnego powiatowego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu nie zachodzą przesłanki skutkujące wygaśnięciem mandatu.
Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 lipca 2014r sygn. akt II SA/Wa 521/14, który dotyczy wprawdzie gminy, ale przez analogię ma zastosowanie do radnego powiatowego. Zgodnie z przywołanym wyrokiem „Przepis art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594, ze zm.) nie ma charakteru bezwzględnego, a więc nie oznacza, że jakiekolwiek korzystanie przez radnego z mienia komunalnego pozostające w związku funkcjonalnym z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą powoduje skutek w postaci wygaśnięcia jego mandatu. O prowadzeniu przez radnego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy można mówić wtedy, gdy radny korzysta z mienia gminnego na uprzywilejowanych zasadach, wykorzystując swoją pozycję w gminie. Natomiast w przypadkach korzystania przez radnego dla celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej z mienia gminy na zasadzie powszechnej dostępności do tego mienia lub na warunkach powszechnie ustalonych w odniesieniu do danego typu czynności prawnych dla wszystkich mieszkańców gminy, nie dochodzi do naruszenia omawianego zakazu.”
Szczególne znaczenie, w myśl cytowanej tezy wyroku WSA ma fakt, iż ustawowy zakaz prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy (powiatu) nie ma charakteru bezwzględnego. Istotne jest, aby wykazać, że korzystanie z mienia gminy (powiatu) nastąpiło na uprzywilejowanych zasadach. Działalności Prezesa PWiK w Ząbkach i jednocześnie radnego Powiatu Wołomińskiego nie sposób przypisać cech, do których odwołał się Sąd w w/w orzeczeniu.
Ostatecznie Rada Powiatu Wołomińskiego wskazuje, że przepis art. 25b ustawy ma charakter antykorupcyjny i w takim właśnie duchu należy go interpretować.
Wobec powyższego, podjęcie uchwały tej treści uznać należy za konieczne i uzasadnione.


Wytworzył lub odpowiada za treść:brak danych, data: 00.00.0000 r.
Wprowadził:Małgorzata Jeznach, data: 31.07.2017 r., godz. 16.28
Ostatnia aktualizacja:Małgorzata Jeznach, data: 31.07.2017 r., godz. 16.28
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
31.07.2017 r., godz. 16.28Małgorzata JeznachDodanie strony

Strona oglądana: 1406 razy.